Kaj je ChatGPT
GPT-4 (ang. generative pre-trained transformers, generativni prednaučeni transformerji), ki so ga objavili 14.3.2023, je velik jezikovni model (ang. Large Language Model ali LLM), ki lahko generira do 25.000 besed v jeziku in slogu, ki mu ga določimo, zna pa tudi interpretirati besedila in slikovno gradivo. Detektorji plagiatov ga ne zaznajo z dovoljšnjo mero zanesljivosti, saj besedila ne kopira iz drugih virov, ampak jih generira, ustvarja. Ta generirani jezik zveni dovolj naravno in verjetno, da lahko spregledamo tiste dele besedil, ki ne držijo oz. niso pravilni ali resnični. GPT namreč ni ne baza preverjenih podatkov in ne sistem, ki razumno sklepa o resničnosti izjav ali informacij na podlagi dejstev. Prav zato predstavljajo takšna besedila nevarnost v vsaki družbi, če se generirana besedila uporabljajo nekritično in resničnosti izjav, ki jih GPT generira, ne preverjamo. Ker se neresnične izjave z lahkoto širijo po spletu, nekateri opozarjajo na nevarnosti, ki bi jih lahko preplava spleta z neresničnimi izjavami lahko prinesla vsem nam.
Zaenkrat GPT-4 še nima dostopa do vsebin, ki so nastale po septembru 2021, vendar se to zna spremeniti prav kmalu z orodji, ki jih razvijajo na podlagi GPT kot npr. Microsoftov Copilot, Googlov Bard in še mnogi drugi.
Ne moremo se pretvarjati, da GPT-ja ni. Prepoved njegove uporabe v visokem šolstvu po mnenju strokovnjakov ni smiselna, ker jo je nemogoče udejaniti, zato je potrebno prilagoditi načine preverjanja in ocenjevanja znanja, oblikovati navodila za njegovo uporabo in določiti, kaj se zgodi, če ta navodila kdo krši. Strokovnjaki se tudi strinjajo, da je potrebno študente podpirati pri smiselni in kritični uporabi GPT-ja predvsem za spodbujanje njihove kreativnosti in pri razvijanju njihovih argumentacijskih veščin. GPT je lahko odlična podpora pri študiju, če poznamo njegove omejitve in se držimo etičnih norm pri njegovi uporabi.
GPT je lahko tudi odličen pripomoček učiteljem pri generiranju tem za razpravo, kvizov, primerov pisnih izdelkov in študij primera. Njegova uporabnost pa je obetavna tudi za slabovidne (npr. pri projektu Be my eyes), podpori tistih, ki imajo težave z učenjem, pri utrjevanju znanja in podobno.
Vse, ki vas zanima GPT in kakšni so različni pogledi na njegovo uporabo in uporabnost v visokem šolstvu, vabimo, da si ogledate prispevke na spodnjih posnetkih webinarjev, ali pa si preberete katerega od zanimivih člankov, ki ponujajo kritičen pogled na uporabo GPT. Prav tako vabljeni k sodelovanju v forumih, ki so namenjeni izmenjavi pogledov, izkušenj in dobrih praks na temo umetne inteligence v visokem šolstvu.
(Informacije o Chat-GPT in seznami virov bomo sproti dopolnjevali.)